Normal_10891

GRONINGEN - Studenten in beroepsopleidingen in de zorg herkennen onprofessionele situaties wel, maar reageren daar vaak niet op. Dat blijkt uit het onderzoek van promovendus Mirabelle Schaub-de Jong van de Rijksuniversiteit Groningen.

Om professioneel gedrag verder te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat zij leren op hun eigen gedrag te reflecteren. Dat doen zij onder meer door in een georganiseerd gesprek met een aantal medestudenten hun beroepservaringen te analyseren (intervisie).

Uit het onderzoek van Schaub-de Jong blijkt dat studenten intervisie als positief ervaren om hun reflectieve vaardigheden te kunnen ontwikkelen.

Echter, volgens de promovendus zouden ze ook moeten leren de argumentatie te ontrafelen voor het niet reageren op onprofessionele situaties.

Verder blijkt dat docenten in staat zijn een vertrouwelijke sfeer te creëren waarin studenten persoonlijke ervaringen durven uit te wisselen. Ze zouden volgens Schaub-de Jong wel meer getraind moeten worden in het aanleren van de reflectieve vaardigheden.

Mirabelle Schaub-de Jong promoveert vandaag aan de Faculteit der Medische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz