Omdat de activiteiten van WIJ deels worden betaald uit subsidies letten wij er extra op dat deze middelen goed worden besteed. WIJ doet dit aan de hand van 5 principes. Dit zijn de volgende: De klant centraal - Elke activiteit is terug te voeren op een echte vraag van een echte klant. We participeren bijvoorbeeld niet in projecten, alleen omdat er een subsidie voor te krijgen is. Activiteiten die niet zijn te herleiden tot vragen van klanten leiden af van de missie. Onderscheidende activiteiten - We doen geen dingen waar de samenleving al in voorziet of die anderen beter of goedkoper doen. Vrijwilligers waar het kan, beroeps waar het moet - Sociaal werk mag eigenlijk niet nodig zijn. Veel beter is het als mensen voor elkaar zorgen. Voor mensen zonder eigen netwerk is vrijwilligerswerk vaak een goed maatschappelijk alternatief. WIJ levert kwaliteit - Wat kwaliteit is staat niet in een boek maar beoordeelt de klant. We meten de tevredenheid bij klanten doorlopend, niet om mooie cijfers te verzamelen maar om na te gaan wat beter kan, en daar vervolgens naar te handelen. Alleen activiteiten die renderen - Renderen wil zeggen dat we ons concentreren op mensen met een verminderde zelfredzaamheid. We organiseren alleen activiteiten die aantoonbaar bijdragen aan herstel en behoud van die zelfredzaamheid. Deze 5 principes passen we niet alleen toe op nieuwe activiteiten maar ook op wat we al doen. De conclusies en veranderingen die hieruit voortvloeien nemen we over in het bedrijfsplan dat we elk jaar bijwerken.