Normal_samenwerking

Hoe minder regels, hoe gelukkiger de cliënten en medewerkers. Dat concludeert de zorgorganisatie Philadelphia na een tweejarige pilot met regelarme zorg. De uitkomsten van de proef waren zo gunstig, dat de instelling heeft besloten om de pilot te beëindigen en de regelarme zorg door te voeren in de gehele organisatie. Dat meldt Klik.

Philadelphia is een landelijke zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Zeven locaties deden twee jaar lang mee aan de proef, waarbij aan medewerkers werd gevraagd waar ze tegen aan liepen tijdens hun werk. Hieruit werden thema's gekozen, zoals roosteren, cliëntendossier, voedselveiligheid, hygiëne en medicatieveiligheid. Samen met de bewoners is daarna in de praktijk uitgeprobeerd welke regels echt nodig zijn en welke niet.

Directeur regelarme zorg Gerrit Leene zegt aangenaam verrast te zijn over de zelfbewustheid waarmee bewoners tijdens de pilot hun huishouden bestierden en over de regie die ze over hun eigen leven namen. Met minder regels blijken cliënten onderling veel meer contact te krijgen. Begeleiders ervaren dat ze meer tijd hebben voor de bewoners en dat er meer ruimte is voor het uitoefenen van hun vak en voor het zelfstandig nemen van beslissingen. Zowel cliënten, ouders en medewerkers bleken 'zonder uitzondering meer dan tevreden over een leven met aanzienlijk minder regels', aldus Leene.

Volgens bestuursvoorzitter Greet Prins van Philadelphia gaan begeleiders dankzij de regelarme zorg weer terug naar de bedoeling: echte aandacht voor de cliënt in plaats van een hoofd vol gedachten over wat er nog allemaal moet aan administratie. Als andere winstpunten van het experiment noemt zij het invoeren van Het Beraad, eenvoudig rapporteren in een modern elektronisch cliëntendossier, een afsprakenkaart die op één A4-tje past, roosteren op de locatie zelf en het weghalen van overbodige regels en lijstjes.

© Nationale Zorggids