Logo_inspectie_vd_gezondheidszorg

Vanaf 28 juli is er een uniforme richtlijn voor het opstellen van een rapportage aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) over een calamiteit. Zorgaanbieders kunnen aan de hand van deze richtlijn hun onderzoek uitvoeren naar een calamiteit. Voorheen waren er verschillende richtlijnen, bijvoorbeeld voor huisartsenposten, ziekenhuizen of valcalamiteiten.

Op 24 juli heeft de inspectie een brief gestuurd naar brancheorganisaties binnen de zorgsector. Daarin heeft de inspectie aangekondigd dat per 28 juli de manier waarop zorgaanbieders calamiteiten moeten rapporteren aan de inspectie, verandert. Het gaat dan om meldingen die verplicht zijn volgens artikel 4a Kwaliteitswet zorginstellingen.
 
Richtlijn automatisch verstuurd na melding
Zorgaanbieders kunnen net als voorheen verplichte meldingen over calamiteiten doen via het onderdeel ‘Verplichte meldingen’ op de website van IGZ. Na de melding van een calamiteit ontvangt de zorgaanbieder automatisch een ontvangstbevestiging. Daarin staat de nieuwe richtlijn voor het uitvoeren van onderzoek naar de calamiteit en het opstellen van de rapportage voor de inspectie. 
 
Andere meldingen ongewijzigd
Alle andere meldingen die zorgaanbieders kunnen of moeten doen, zoals vervalsing van recepten of titelmisbruik, gaan via het formulier ‘Andere meldingen’ op de website van IGZ. Deze manier van melden is ongewijzigd. Zodra een melding is verstuurd, bekijkt de inspectie hoe deze onderzocht moet worden en neemt de inspectie daarover schriftelijk contact op met de zorgaanbieder.