Logo_team__participatie

(Novum) - Werkgeversorganisaties willen hun achterban er met een nieuwe campagne van overtuigen dat ze meer arbeidsgehandicapten aan moeten nemen. Maar bij veel bedrijven is nog veel onwil om door sociale partners gemaakte afspraken op te volgen, zegt voorzitter van uitzendbranchevereniging ABU Aart van der Gaag vrijdag tegen NRC Q.

Werkgeversverenigingen VNO-NCW en MKB Nederland beloofden vorig jaar in het sociaal akkoord om voor 2026 honderdduizend nieuwe banen voor arbeidsgehandicapten te zullen creëren. Van der Gaag stelde met dat doel een plan op namens die organisaties.

Een eenvoudige opgave wordt het niet, denkt Van der Gaag. "De helft van de bedrijven wil niet, de andere helft wel. Daar moeten we beginnen. Ik zeg niet dat overal de vlag uitgaat waar ik binnen kom. Ik ben optimist, maar niet helemaal gek. We zullen intern campagne voeren om het bewustzijn te vergroten."

Het is vooral belangrijk dat bedrijven merken dat het aannemen van arbeidsgehandicapten niet alleen maar een kwestie van maatschappelijk ondernemen is, maar ook iets oplevert, omdat gehandicapte werknemers productief en voordelig zijn, vindt Van der Gaag. Bedrijven ontvangen bijvoorbeeld een loonkostensubsidie als zij gehandicapten in dienst nemen.

De campagne 'Op naar de 100.000' richt zich als eerste op die bedrijfstakken waar de drempel om gehandicapten aan te nemen wat lager ligt. Van der Gaag denkt dan aan de schoonmaak, catering, detailhandel en groothandel. "Die zijn er eerder aan toe dan hoogtechnologische bedrijven", zegt hij tegen NRC Q.

De nieuwe quotumwet, waarbinnen de afspraken van vorig jaar zijn vastgelegd, is niet vrijblijvend. Als het gestelde aantal banen per bedrijf niet wordt gehaald, krijgen bedrijven vanaf 2016 vijfduizend euro boete per baan die niet is gehaald.