Logo_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

De intensievere aanpak van fraude met persoonsgebonden budgetten (pgb's) heeft effect. Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van de 14.570 huisbezoeken die zorgkantoren deden in 2013 en in de eerste helft van 2014, zo meldt deze organisatie. 

In zeven procent van de huisbezoeken constateerden de zorgkantoren een vermoeden van fraude. Over het gehele jaar 2013 werd er voor elf miljoen aan fraude vastgesteld. Volgens de NZa is het zinvol om met mensen 'bewuste-keuzegesprekken' te voeren om onrechtmatig gebruik van de pgb's tegen te gaan. Uit de gesprekken die gevoerd werden, blijkt dat tweederde van de budgethouders niet bekwaam genoeg is om het budget te beheren en een kwart niet op de hoogte is van hun rechten en plichten. Twintig procent van de de aanvragen werd op basis van de gesprekken afgekeurd of niet direct goedgekeurd. 

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat meer dan de helft van de mensen met een persoonsgebonden budget dit zorggeld onjuist gebruikt. Dit wil overigens niet zeggen dat hier sprake is van fraude. Het gaat geregeld om mensen die de pgb-regeling niet begrijpen en daardoor bijvoorbeeld fouten maken in hun administratie.

Om de pgb-regeling fraudebestendiger te maken, doet de  NZa een drietal aanbevelingen. De organisatie stelt voor om onrechtmatig besteed pgb-geld ook direct bij de zorgverlener terug te vorderen. Dat vraagt om een wetswijziging. Daarnaast moet het in de toekomst juridisch mogelijk zijn om toelatingseisen in te voeren als er een pgb is toegekend. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht stellen van een bewindvoerder. Ten slotte pleit de NZa ervoor dat zorgkantoren en de Sociale Verzekeringsbank de betaling en overeenkomsten achteraf voldoende controleren. Door de problemen die er zijn rond de uitbetaling zijn er noodmaatregelen getroffen, waardoor niet alle overeenkomsten voldoende zijn gecontroleerd.

© Nationale Zorggids