Normal_copyright_stockfreeimages_bejaarde_koppel_gelukkig_ouderen

Ouderen die problemen hebben met het vinden van antwoorden op hun vragen op gemeentelijke websites, kunnen terecht bij de OuderenOmbudsman. Op de website van de OuderenOmbudsman wordt alle relevante informatie per gemeente gebundeld. De eerste 100 gemeenten, waaronder Amsterdam en Den Haag, staan per vandaag online. Aan het einde van het jaar moet de informatie over alle 393 gemeenten van Nederland terug te vinden zijn op de website. Dit meldt het Nationaal Ouderenfonds. 

"Bij ons komen veel telefoontjes binnen van ouderen, die bepaalde informatie gewoon niet kunnen vinden," vertelt Sabine Lorsheijd van het Nationaal Ouderenfonds. "Ze willen bijvoorbeeld weten of ze recht hebben op een persoonsgebonden budget of waar ze een gehandicaptenparkeerkaart kunnen aanvragen. Met dit soort vragen kunnen ze natuurlijk bij hun gemeente terecht, maar omdat de informatie vaak zo versnipperd op de website staat, lukt het niet om het te vinden."

De OuderenOmbudsman heeft daarom alle gemeenten in Nederland aangeschreven en gevraagd mee te werken aan het inzichtelijk krijgen van alle relevante informatie op het gebied van zorg en welzijn, wonen, geldzaken en werk. Een verzoek, waar veel gemeenten positief op reageerden. Op www.OuderenOmbudsman.nl/gemeenten zijn de meest gestelde vragen nu gebundeld en zo beantwoord dat het voor de oudere meteen duidelijk is bij welke instantie of loket hij of zij moet zijn. Hierbij is ook informatie van gemeentelijke welzijnsorganisaties meegenomen, zodat mensen weten aan activiteiten ze in hun gemeente kunnen deelnemen. De informatie van de eerste 100 gemeenten staat vanaf vandaag op de website. 
 
© Nationale Zorggids