Een lijn

Eerstelijnspsychologen hebben een kortere gemiddelde wachttijd. Waar cliënten in 2009 nog 20 dagen moesten wachten op een eerste consult, hoefden ze in 2013 nog maar 15 dagen te wachten. Dat en meer blijkt uit de jaarcijfers 2013 van NIVEL Zorgregistraties over de zorg die eerstelijnspsychologen in 2013 hebben geleverd. 

NIVEL verzamelde de gegevens van 468 eerstelijnspsychologen die verspreid over 385 praktijken ruim 41.500 cliënten behandelden in 2013. Uit deze gegevens concludeert NIVEL dat: 
  • de gemiddelde wachttijd in 2013 15 dagen was. 
  • ruim driekwart van de cliënten binnen acht consulten of minder werd geholpen; het gemiddelde aantal consulten ligt in 2013 op 6,4;
  • eerstelijnspsychologen rapporteren in 2013 aanzienlijk minder aanpassingsstoornissen bij hun cliënten maar beduidend meer stemmings- en angststoornissen (depressie en angst) dan in voorgaande jaren;
  • 70 procent van de geregistreerde cliënten sloot een behandeling in wederzijds overleg af;
  • 18 procent van de cliënten brak het contact (voortijdig) af; steeds vaker worden financiële redenen gegeven voor het afbreken van het contact;
  • 12 procent van de cliënten is door- of terugverwezen naar een andere zorgverlener of zorginstantie;
  • bijna 80 procent van de cliënten van eerstelijnspsychologen verbetert na een behandeling wat betreft het algemeen functioneren, zoals ingeschat door de psycholoog. Cliënten zelf vinden ook dat ze opknappen van een behandeling.
© Nationale Zorggids