Logo_kwf_kankerbestrijding_logo2

KWF Kankerbestrijding pleit er al heel lang voor dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht, om de kans te verkleinen dat jongeren beginnen met roken. KWF is enthousiast dat Albert Heijn een eerste stap zet en verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen. Uit draagvlakonderzoek van TNS NIPO blijkt dat meer dan de helft (57 procent) van de Nederlanders het eens is om tabak uit het zicht te halen. Dit meldt KWF.

Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. Iedere dag raken 100 kinderen verslaafd aan roken. Samen met onze partners van Alliantie Nederland Rookvrij (Longfonds, Hartstichting) werken we aan een rookvrije generatie. 

Nog altijd beginnen elk jaar ruim 35.000 kinderen met roken en sterven er in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij in de supermarkt geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten. 

"Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 consumenten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen", aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding. "Dat Albert Heijn nu verschillende methodes gaat testen om tabak uit het zicht te halen stemt ons enthousiast.

© Nationale Zorggids