Normal_kind_televisie_media_mediagebruik432

De gemeente Amsterdam heeft zich aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Samen met de GGD Amsterdam heeft de gemeente het samenwerkingscontract als eerste gemeente in Nederland ondertekend. Dat meldt Gemeente.nu. 

Ongeveer 25.000 kinderen in Amsterdam kampen met overgewicht of zelfs obesitas. Dat is één op de vijf kinderen en dat aantal moet sterk worden teruggedrongen. Amsterdam geeft 2,5 miljoen euro per jaar uit op het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij kinderen, met als doel om alle Amsterdamse kinderen in 2033 op een gezond gewicht te brengen. Met de samenwerking met de Alliantie hoopt de gemeente dit doel te bereiken.

"Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg", zegt Wethouder Zorg Eric van der Burg. "Ik wil dat er strengere wettelijke maatregelen komen, om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen een halt toe te roepen. Bij onder meer online games, sponsoring en tv-reclames gebruikt de voedingsindustrie marketingtrucs zoals priming en prompting. Daarmee worden kinderen onder de dertien jaar onbewust verleid om te kiezen voor ongezonde producten. Wat mij betreft maakt de industrie nog teveel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid."

Eén van de speerpunten van de Alliantie is dat er alleen nog reclame gemaakt mag worden voor gezonde voedingsmiddelen.

© Nationale Zorggids