Normal_chips

Kinderen grijpen eerder naar een ongezonde snack als zij daarvoor een afbeelding ervan hebben gezien. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden, meldt NU.nl. 

De wetenschappers lieten Amsterdamse kinderen tussen de twaalf en zestien jaar een computertaak uitvoeren waarmee ze een beloning konden verdienen. Tijdens de opdracht hadden zij twee knoppen voor zich: de ene leidde tot een plaatje van chips en de ander tot een plaatje van komkommer.

Terwijl de tieners de knoppen bedienden, verschenen op het scherm cartoonplaatjes van monstertjes die de proefpersonen associeerden met ongezonde snacks zoals chips en chocola en gezonde producten zoals komkommer en tomaten.

Uit de resultaten blijkt dat de ongezonde snacks een sterke invloed hebben op het keuzegedrag. Tieners drukten meer op de knop voor chips bij het zien van het monstertje dat daarmee indirect geassocieerd was. Bij gezonde stimuli gebeurde hetzelfde, alleen was het effect minder groot.

De uitkomsten van het onderzoek bevestigen opnieuw dat reclames invloed hebben op ongezond keuzegedrag van kinderen, stellen de onderzoekers. 

© Nationale Zorggids