Normal_wachtlijst

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) roept mensen die in de GGZ op de wachtlijst komen op daar melding van te doen bij hun zorgverzekeraar. Deze heeft namelijk zorgplicht en moet een verzekerde, als die dat wil, doorverwijzen naar een zorgaanbieder die op korte termijn wel ruimte heeft voor een extra patiënt. Dat meldt Medisch Contact. 

“Er is veel discussie over de lange wachttijden in vooral de gespecialiseerde GGZ, maar het is heel moeilijk om er precies de vinger op te leggen bij welke zorgaanbieders wachttijden te ver oplopen en bij welke nog ruimte is", zegt woordvoerder Jaco van Lambalgen van de NZa. Ze denkt dat patiënten er nauwelijks melding van maken. “En dat is jammer, want de zorgverzekeraar heeft zorgplicht en hoort extra zorg in te kopen of de patiënt door te verwijzen naar een andere aanbieder. Maar de zorgverzekeraar moet dan wel weten waar nog wél ruimte is en daar wordt momenteel niet op gecontroleerd.”

In de GGZ zijn er normen afgesproken. Er mag bijvoorbeeld vier weken zitten tussen het moment dat een patiënt een behandelaar belt voor een afspraak en het moment van de eerste afspraak. Na deze ontmoeting mag het zes weken duren voor de daadwerkelijke behandeling start. De NZa heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen van consumenten, zorgaanbieders en verzekeraars. Daaruit blijkt dat er vooral wachttijden zijn voor de diagnoses persoonlijkheidsstoornissen, stemmingsstoornissen en autisme. Het onderzoek is echter niet representatief, waardoor er geen compleet beeld van de wachttijden in de GGZ bekend is. Voor verzekeraars is het daarom moeilijk om een alternatief aan te bieden.

Consumenten die langer dan de aangegeven normen moeten wachten op een behandeling in de GGZ, kunnen dat ook melden op de site van de NZa.

© Nationale Zorggids