Servicedesign, waarbij geen producten maar diensten worden ontworpen, kan ook van meerwaarde zijn voor de jeugdgezondheidszorg. JGZ Zuidoost-Brabant en bureau Kodiezijn introduceren deze week op de Dutch Design Week hun bevindingen over tien servicedesign-projecten die de dienstverlening moeten verbeteren. Dit meldt NU.nl.
De projecten moesten de bestaande dienstverlening verbeteren of nieuwe diensten ontwikkelen. Dit is onder meer samen met ouders gebeurd op het gebied van inloopspreekuren. “Er komt dan bijvoorbeeld naar voren dat er heel andere activiteiten in dat uur kunnen worden gedaan, zoals zorgen dat ouders onderling contact met elkaar hebben”, legt Toon van de Looy van bureau Kodiezijn uit.
Ouders blijken niet alleen geïnteresseerd te zijn in de basisgesprekken met het consultatiebureau, maar willen ook thema’s als bibliotheek of fysiotherapie bespreken. Een ander project is de ontwikkeling van een gesprekstool voor ouders tijdens een consult. Deze tool helpt ouders zelf de agenda van het gesprek op te stellen.
Door: Redactie Nationale Zorggids