Normal_group-of-teenagers-boy-smoking-cigarette-with-frie-2021-08-26-15-46-10-utc

Met zijn nieuwe nummer Doei Tabaka! legt The Dean het absurde businessmodel van de tabaksindustrie bloot. Muzikant en programmamaker Daan Boom (Streetlab) wil met dit nummer en bijhorende videoclip jongeren bewust maken van de wanpraktijken van de tabaksindustrie. "Ik wil laten zien hoe bizar de tabaksindustrie te werk gaat om kinderen verslaafd te krijgen", aldus The Dean. Dit meldt Hartstichting

Doei Tabaka! is onderdeel van de Doei Tabaksindustrie-campagne van de Hartstichting, KWF en Longfonds, die samen strijden voor een Rookvrije Generatie. Daan Boom: "Mijn motivatie om mee te doen aan de campagne is voornamelijk omdat de tabaksindustrie kinderen target, dat vind ik echt walgelijk en gaat mij aan het hart. Dit absurde businessmodel wil ik met deze videoclip net zo absurd in beeld brengen."

Satire

Verkleed als tabaksfabrikant in een hal waar kinderen sigaretten maken, rapt The Dean in deze clip over hoe de industrie steeds weer jongeren (kinderen zelfs) weet te verleiden tot een nicotineverslaving. Bijvoorbeeld met e-sigaretten die smaken naar snoep.
 
"Het is een absurd, satirisch lied als protest tegen een absurde industrie en sluit hiermee perfect aan bij ons platform Doei Tabaksindustrie", zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting en medebestuurder van de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, een initiatief van de Hartstichting, KWF en Longfonds. "Geen belerende campagne, maar door ontregelen en met satire jongeren bewust maken dat zij een prooi zijn van een ziekelijke industrie."

Vape

Het aantal scholieren en jongeren dat rookt is tussen 2001 en 2017 gedaald, maar neemt sindsdien niet verder af. De laatste jaren is er onder deze groep een sterk stijgende trend van het aantal rokers van een e-sigaret.
 
Zeven op de tien Nederlanders beschouwen de tabaksindustrie als negatief. Ruim zestig procent van de jongeren vindt dat de tabaksindustrie moet ophouden te bestaan. Zij voelen zich echter machteloos om daar in hun eentje wat aan te doen. Een groot deel (45 procent) van de jongeren beseft nog niet dat ze worden gemanipuleerd door de tabaksgiganten en dat deze industrie er alles aan doet om zelfs kinderen te laten beginnen met roken en zo vroeg mogelijk verslaafd te maken. Het platform Doei Tabaksindustrie wil jongeren helpen de tabaksindustrie de wereld uit te krijgen.
 
 
Door: Nationale Zorggids