Logo_stiva__zwanger__alcohol

Het pictogram op etiketten waarmee zwangere vrouwen worden gewaarschuwd om geen alcoholhoudende drank te gebruiken, wordt steeds vaker toegepast. In de wijnsector ligt het toepassingspercentage op 67 procent, in de biersector op 64 procent en in de sector gedestilleerd ligt het percentage op 50 procent. Dat meldt de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik STIVA.

Het zwangerschapspictogram wordt vanaf 2013 in de alcoholbranche gebruikt. Dit gebeurt op vrijwillige basis. Het doel van het pictogram is om, aanvullend op bestaande voorlichting via bijvoorbeeld verloskundigen, zwangere vrouwen duidelijk te maken dat zij geen alcoholhoudende dranken moeten drinken.

Directeur Peter de Wolff van STIVA is verheugd over de vrijwillige inzet van de Nederlandse alcoholbranche. 'De alcoholbranche ligt ruim voor op het schema ten aanzien van het bereiken van de toepassingspercentages van het zwangerschapspictogram op verpakkingen. De verwachting is dat de toepassingspercentages die de branche in 2016 gerealiseerd wil hebben (wijn 70 procent, bier 90 procent en gedistilleerd 60 procent) gehaald worden.'

De Wolff noemt het opvallend dat de in Nederland verkochte Franse wijn een toepassingspercentage heeft van 65 procent terwijl het pictogram op etiketten in Frankrijk wettelijk verplicht is. 'In het Nederlandse vrijwillige model, is de toepassing na een jaar looptijd dus al hoger dan in het land waar al sinds 2007 het pictogram wettelijk verplicht is. Dus dit geeft eens te meer aan dat zelfregulering werkt. STIVA en de sectororganisaties zullen het gebruik van het pictogram blijven stimuleren', aldus De Wolff.

© Nationale Zorggids