Normal_gehoorapp

De meeste mensen met een hoortoestel zijn hier tevreden over en vinden dat ze met het toestel een prettiger leven hebben. Uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) blijkt dat een op de vijf gebruikers van een hoortoestel liever een ander toestel zou hebben gehad. De kwaliteit van hoortoestellen blijkt per merk en type nogal te verschillen, zo meldt het NIVEL.

Veel hoortoestellen blijken niet optimaal te werken bij gesprekken in grotere gezelschappen of bij deelname aan het verkeer. Ook blijken veel hoortoestellen niet goed tegen vocht te kunnen. Om gebruikers van een hoortoestel te helpen bij de keuze voor het juiste toestel is op initiatief van De Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) in 2010 een CQ-index Hoortoestellen ontwikkeld. Op de website www.hoorwijzer.nl kunnen gegevens over verschillende hoortoestellen worden gevonden en de beoordeling daarvan. De gegevens zijn op de website te vinden via ‘Zoek & kies’ en ‘Hoortoestellen’.

De Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) maakt tegenwoordig deel uit van de stichting Hoormij. Directeur Joop Beelen: 'Wij zijn blij dat er ook voor hoortoestellen, net als voor audiciens en audiologische centra, nu een methode is ontwikkeld waarmee verantwoord in kaart kan worden gebracht welke ervaringen hoortoestelgebruikers hebben. Deze ervaringen leveren meer inzicht in de kwaliteit(sverschillen) in de hoorzorg. Bovendien helpt het mensen bij het maken van keuzes, omdat ze deze gebruikersinformatie op onze website Hoorwijzer.nl kunnen raadplegen. Daarmee kunnen we als patiëntenorganisatie een bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg.'

© Nationale Zorggids