Normal_4780

UTRECHT - Artsen en apothekers lijken zich goed te houden aan de regels rond geneesmiddelenreclame. Dit blijkt uit een enquête onder artsen en apothekers over de naleving van de reclameregels en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied.

De KNMG is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek dat werd gedaan in opdracht van Stichting CGR in samenwerking met de KNMG en de KNMP.

Naleving regels
De ondervraagden vinden dat de regels van de CGR over het algemeen goed nageleefd worden. De belangrijkste bevindingen zijn:

- Ongeveer de helft van de ondervraagden ontvangt artsenbezoekers. Gesprekken gaan met name over receptgeneesmiddelen, voornamelijk binnen het indicatiegebied. In een derde van de bezoeken wordt niet altijd de verplichte bijsluiterinformatie overhandigd.

- Ongeveer twee derde van de artsen en apothekers die artsenbezoekers ontvangen, krijgt wel eens een praktijkgerelateerd geschenk met een gemiddelde waarde van € 14.

- Driekwart van de ondervraagden ontvangt mailings van de farmaceutische industrie. Nieuw is dat mailings steeds meer elektronisch plaatsvinden, zakelijker zijn en meer inhoudelijke informatie bevatten.

- De helft van de ondervraagden bezoekt wel eens een congres, symposium of samenkomst op uitnodiging van de farmaceutische industrie. Men ervaart over het algemeen een strikte handhaving van de reclameregels tijdens deze bijeenkomsten. De regel daarbij is ook dat artsen en apothekers op uitnodiging van de industrie naar een congres mogen. De vergoeding van kosten door de industrie is tevens aan maxima gebonden om ongewenste beïnvloeding te voorkomen.

- Eén op de vijf artsen en apothekers verricht wel eens diensten voor de farmaceutische industrie, waaronder adviesraadbijeenkomsten. Hieraan ligt in het algemeen een schriftelijke overeenkomst ten grondslag. Ruim 70 procent ontvangt een vergoeding van gemiddeld € 288. Voor adviesraadbijeenkomsten bedraagt de vergoeding gemiddeld € 240.

Nieuwe ontwikkelingen
De nieuwe ontwikkelingen zijn een toename van informatie-uitwisseling via algemene media over geneesmiddelen en aandoeningen gericht op consumenten. Ook richt de farmaceutische industrie zich steeds vaker op sponsoring van patiëntenverenigingen.

De CGR signaleert dat er verbeterpunten zijn wat betreft het achterlaten van bijsluiter-informatie door artsenbezoekers en het terugkoppelen van uitslagen van enquêtes.