Normal_social_media

Het gebruik van sociale media in de gezondheidszorg neemt toe. Mensen blijken steeds meer waarde te hechten aan informatie die door patiënten zelf is samengesteld. Dat blijkt uit een onderzoek van Tom van de Belt, die als eerste in Nederland het gebruik van sociale media in de gezondheidszorg bestudeerde. Dat meldt het Radboudumc.

Van de Belt toont aan in zijn onderzoek dat het internet voor meer dan 80 procent van de bevolking de meest geraadpleegde bron is voor informatie over gezondheid. Ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking zoekt daarnaast online naar beoordelingen van zorgverleners. Een kwart van de Nederlanders zou ook via sociale media willen communiceren met hun behandelaars. Van de Belt: 'In de afgelopen jaren zijn ziekenhuizen wel steeds actiever geworden op sociale media, maar het is nog onvoldoende duidelijk of deze activiteit ook aansluit bij de behoefte van de patiënten en dus bijdraagt aan betere communicatie.'

Veel ziekenhuizen bieden patiëntinformatie aan via folders, al dan niet online beschikbaar. Van de Belt constateert dat deze folders slechts de helft van de vragen van patiënten beantwoorden. Patiënten worden door de meeste ziekenhuizen niet betrokken bij het samenstellen van dit informatiemateriaal, terwijl zij juist beschikken over bruikbare informatie waarover andere patiënten veel vragen hebben, zoals bijvoorbeeld over de beleving van een ziekte.

Van de Belt heeft onderzocht of hij dit probleem kon oplossen met collective writing applications, oftewel wiki’s. Hiermee is informatie van patiënten te combineren met informatie van het ziekenhuis en van zorgverleners. In de samenwerking tussen patiënten die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan en hun zorgverleners bleek het gebruik van wiki’s effectief bij het verbeteren van de patiëntinformatie.

Tom van de Belt promoveert op 7 februari aan het Radboudumc.

© Nationale Zorggids