Normal_hierarchie

De helft van de patiënten ervaart barrières in een gesprek met een arts. Het contact met een arts blijkt voor sommige patiënten hoogdrempelig door schroom of angst: zij willen niet lastig zijn of te veel tijd vragen. Ook is de aarzeling groot om vragen te stellen wanneer de arts informatie geeft die niet begrepen wordt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1314 chronisch zieken uit het Nationaal Panel Chronisch zieken en Gehandicapten (NPCG) van het NIVEL. Dit panel bestaat uit ruim 3500 zelfstandig wonende mensen van 15 jaar en ouder met een medisch vastgestelde chronische ziekte of lichamelijke beperking. Veel patiënten hebben het gevoel dat er te weinig tijd voor ze is of herinneren zich hun vragen pas na het consult. NIVEL-programmaleider Sandra van Dulmen: 'Er blijft altijd maar die grote afstand of dat ontzien van de dokter. Patiënten zijn bang dat de dokter het te druk heeft, ze zien de volle wachtkamer en ze maken hun eigen behoefte ondergeschikt aan de agenda van de dokter.'

Van Dulmen: 'Artsen moeten zich ervan bewust zijn dat dit leeft bij patiënten. Ze moeten meer moeite doen om na te gaan of patiënten al hun vragen hebben gesteld en aangeven dat er in het consult ruimte is om vragen te stellen.' Volgens Van Dulmen gebeurt het nu nog te vaak dat patiënten een medische term niet begrijpen en geen mogelijkheid krijgen om dat tijdens het consult aan te geven.

Uit het onderzoek blijkt verder dat patiënten minder barrières ervaren bij verpleegkundigen dan bij huisartsen en medisch specialisten. Verpleegkundigen worden mogelijk als laagdrempeliger ervaren omdat ze meer patiëntgericht communiceren. Hierbij speelt volgens het NIVEL ook mee dat verpleegkundigen vaker vrouw zijn dan artsen. Ook bij patiënten speelt sekseverschil een rol: vrouwelijke patiënten blijken meer belemmerd in het contact met een arts dan mannelijke patiënten.

© Nationale Zorggids