Normal_leeg_ziekenhuisbed_ziekenhuis

De meeste patiënten kiezen niet actief voor het beste ziekenhuis maar gaan naar het ziekenhuis dat het meest voor de hand ligt, bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).

Het NIVEL stelt dat veel patiënten geen reden zien om te kiezen of het idee hebben dat er geen keuzemogelijkheden zijn. Volgens NIVEL-onderzoeker Jany Rademakers varieert de kiezende patiënt van iemand die geen keuze heeft door zijn ziekteproces, tot de actieve ‘zorgconsument’ zoals beleidsmakers die voor ogen hebben. Voor het onderzoek werden 141 poliklinische patiënten in drie ziekenhuizen geïnterviewd. Van deze patiënten bleken er honderd geen actieve keuze te hebben gemaakt voor het ziekenhuis waarin ze lagen, tegenover 18 actieve en 23 semi-actieve kiezers.

Volgens Rademakers vinden de meeste patiënten het best belangrijk om 'vrij' te kunnen kiezen voor hun ziekenhuis, maar wordt er in de praktijk vaak op vertrouwd dat de huisarts het juiste ziekenhuis voor ze uitzoekt. Ook wordt er vaak gekozen voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis omdat er geen kwaliteitsverschillen worden gezien tussen ziekenhuizen die voor de behandeling van belang zijn. 'Over het algemeen zijn patiënten loyaal naar het ziekenhuis in de buurt', zegt Jany Rademakers. 'Ze zijn tevreden en voelen geen enkele reden om over de keuze van een ziekenhuis na te denken. Of ze hebben het idee dat ze niet kunnen kiezen, doordat ze geen duidelijk keuzemoment hadden tijdens hun zorgtraject. Ze waarderen het dus wel om het recht en de mogelijkheid te hebben om zelf een zorgaanbieder te kiezen. Maar – als zo weinig patiënten actief kiezen – is het de vraag of keuzevrijheid kan werken als instrument om de zorg te verbeteren.'

© Nationale Zorggids