Logo_nivel-logo

Van de CQ-indexvragenlijsten, waarmee ervaringen van patiënten met de zorg worden getoetst, zijn er nu vier aangepast aan het gebruik door niet-westerse migranten. Door de aanpassingen wordt het voor Nederlanders met een Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse achtergrond makkelijker om de vragenlijsten in te vullen. Dat meldt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).

CQI-meetinstrumenten (Consumer Quality Index) zijn in tien jaar uitgegroeid tot een landelijke standaard voor het meten van de ervaringen van patiënten met de zorg. Er zijn inmiddels 29 verschillende CQI-vragenlijsten beschikbaar om de kwaliteit van zorg in kaart te brengen. Dit zijn vragenlijsten over zorg voor aandoeningen zoals diabetes, over de kwaliteit van de zorg in de ziekenhuizen of over huisartsenzorg. Ze voorzien in de informatiebehoefte van patiënten, zorgverleners en zorgorganisaties, zorgverzekeraars en overheidsinstanties.

Bij de ontwikkeling van de CQI-vragenlijsten is aanvankelijk er niet veel rekening gehouden met niet-westerse migranten, terwijl zij mogelijk andere ervaringen hebben met de zorg, een ander medisch systeem gewend zijn of vanuit hun cultuur of religie andere behoeften hebben dan andere Nederlanders. Het is daarom niet vreemd dat de respons onder niet-westerse migranten doorgaans lager ligt.

In samenwerking met het Kwaliteitsinstituut (CKZ) en Pharos hebben onderzoekers van het NIVEL vier bestaande CQI-vragenlijsten – voor Huisartsenzorg, Ziekenhuisopname, Kraamzorg en Thuiszorg – aangepast op gebruik door Nederlanders met een Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse achtergrond.

Zo is er gekeken naar de begrijpelijkheid van de taal en of alle vragen noodzakelijk zijn. De vier nieuwe versies van de vragenlijsten bevatten korte actieve zinnen, zo min mogelijk moeilijke woorden en specifiek Nederlandse uitdrukkingen en er zijn een aantal 'weet niet' categorieën toegevoegd. De vragenlijsten zijn compacter en toegankelijker geworden. Volgens NIVEL-onderzoeker Herman Sixma konden ondervraagden na de aanpassingen de vragenlijst makkelijker invullen.

© Nationale Zorggids