Normal_medicijnen_depressief_ouderen_bejaarden_

Twee derde van de medische dossiers die door een huisarts worden bijgehouden, zijn niet compleet of bevatten onjuiste informatie. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond, waarbij veertig dossiers werden gecontroleerd. De Consumentenbond adviseert patiënten om bij een vermoeden van incomplete gegevens altijd contact op te nemen met de huisarts. Dat meldt de Consumentenbond.

In sommige gevallen blijken hele dossierjaren te ontbreken of zit er juist teveel informatie in een dossier. Ook bleef er in twee gevallen een antibioticumallergie onvermeld. Een patiënt vond een recente brief in haar dossier die bestemd bleek voor een andere patiënt.

Volgens directeur van de Consumentenbond Bart Combée laat de steekproef zien dat patiënten bij verandering van huisarts goed moeten nagaan of de gegevens correct worden overgezet. Hij adviseert consumenten om hun eigen medisch dossier eens op te vragen en te controleren. 'Ook kan het verstandig zijn zelf actief te controleren of nieuw beschikbare gegevens, zoals een verslag van een ziekenhuisbezoek, goed zijn opgenomen, blijkbaar is dat nodig', aldus Combée.

Op www.consumentenbond.nl/patientenrechten is te lezen wat consumenten kunnen doen als de arts niet meewerkt aan een verzoek voor het opvragen, veranderen of vernietigen van (delen van) het medisch dossier.

© Nationale Zorggids