Logo Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie

Patiënten krijgen vaak nog steeds onvoldoende informatie wanneer ze een nieuw medicijn bij de apotheek ophalen, aldus de Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie (NPCF). Een (volledig) gesprek over de werking, bijwerking en het medicatieoverzicht bleven bij de helft van de mensen die een nieuw geneesmiddel haalden achterwege. Dit meldt Trouw. 

Sinds 1 januari  is het zogenoemde Eerste Uitgiftegesprek ingevoerd. Bij elk nieuw medicijn dat een patiënt krijgt zou er een mondeling voorlichting over het medicijn gehouden moeten worden. Dit gesprek wordt vervolgens apart in rekening gebracht. Het gesprek, aldus de NPCF, blijft echter vaak achterwege of is onvolledig. 
 
De patiënten federatie hield een meldactie waaraan ongeveer 9000 mensen meededen. Daaruit bleek dat 85 procent het hebben van een Eerste Uitgiftegesprek ‘nuttig’ vindt. 95 procent van de mensen die wel een gesprek kregen toen ze een nieuw medicijn ophaalden vond dat ze voldoende ruimte kregen om tevens vragen te stellen. 
 
Directeur van de NPCF Wilna Wind: “Het gaat ons erom dat mensen weten dat zo'n gesprek belangrijk is. Gelukkig zien we ook dat mensen die zo'n gesprek wel hadden met hun apotheker er heel tevreden over zijn.”
 
© Nationale Zorggids