Normal_apotheek_apotheker

Apotheken brengen een bedrag in rekening voor een toelichting aan de klant bij de uitgifte van een nieuw medicijn, maar voeren dat gesprek niet of gebrekkig. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond waarbij 'mysterypatiënten' werden ingezet. Van de 39 apothekers die zij bezochten, voldeed slechts een aan alle voorwaarden van het zogenoemde 'eerste-uitgiftegesprek'. Dat meldt de Telegraaf.

Voor de uitgifte van een medicijn mag een apotheker zes euro vragen aan de klant. Daar komt nog eens zes euro bovenop als het gaat om een medicijn dat voor de klant nieuw is of wanneer het langer dan twaalf maanden geleden is dat de klant dit medicijn heeft gebruikt. Ook als de dosering verandert mag er nu nog extra geld worden gevraagd. Daarvoor moeten medewerkers wel een gesprek met de klant voeren om onder meer de werking en eventuele bijwerkingen uit te leggen, evenals de mogelijke wisselwerking met andere medicijnen. Verder moet duidelijk worden of de klant de informatie echt begrepen heeft..

Bij de Consumentenbond zijn veel klachten binnengekomen over deze gesprekken en de kosten daarvoor, terwijl de apothekers zeggen dat de meeste patiënten tevreden zijn over hun eerst-uitgiftegesprek. De bond noemt de uitkomst van het onderzoek 'schokkend'. In een reactie heeft de brancheorganisatie van apothekers (KNMP) laten weten de uitkomsten van het onderzoek te zien 'als een aansporing om apotheken te blijven stimuleren service en kwaliteit hoog in het vaandel te houden'.

© Nationale Zorggids