Logo Landelijk Meldpunt Zorg

Artsenfederatie KNMG is bezorgd over de werkwijze van het Landelijk Meldpunt Zorg. Iedere dag wordt een overzicht van klachten ingediend bij het meldpunt overgedragen aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg, inclusief de namen van de zorgverleners waar de klacht betrekking op heeft. Dit gebeurt zonder verificatie van de klacht en zonder machtiging van de klager. Dit meldt de KNMG.

Het ministerie van VWS heeft het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) opgericht nadat er klachten waren gekomen over de manier waarop de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) klachten afhandelde. Mensen met klachten en vragen over zorg kunnen nu bij een loket terecht, namelijk het LMZ. 
 
De KNMG is echter bezorgd over de wijze waarop het LMZ informatie uitwisselt met de IGZ. Het LMZ stuurt bijvoorbeeld dagelijks een klachtenoverzicht naar de IGZ. Hierop staan de namen van de zorgverleners waar de klacht over gaat. De KNMG heeft problemen met deze handeling omdat er niet gecontroleerd wordt of de klachten enige grond hebben voordat ze naar het IGZ gestuurd worden. Daarnaast wordt de zorgaanbieder niet geïnformeerd over de informatie-uitwisseling. Ook is er geen regeling in plaats waarmee de informatie achter ingezien, aangevuld of gecorrigeerd kan worden. 
 
Deze werkwijze is heel belastend voor zorgverleners, met name omdat het overzicht bedoeld is als 'risico-input' voor de IGZ. Daarnaast brengt het LMZ zorgverleners in een lastige positie omdat er geen schriftelijke machtiging wordt gevraagd aan de klagers of de IGZ navraag bij de zorgverlener mag doen. Wanneer de zorgverlener benaderd wordt over een klacht, is het voor hen moeilijk te bepalen hoe zij inhoudelijk kunnen reageren zonder het beroepsgeheim te schenden. Ook wekt de werkwijze argwaan naar patiënten in de hand, omdat het IGZ actie onderneemt naar een genaamde zorgverlener op basis van een anoniem gemaakte klacht. 
 
© Nationale Zorggids