Normal_keuze

De meeste patiënten kiezen over het algemeen voor de meest voor de hand liggende zorgaanbieder. Ze waarderen keuzemogelijkheden, maar vaak gaan patiënten gewoon naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of naar de fysiotherapeut om de hoek. Het idee dat de patiënt een kiezende consument is, sluit niet helemaal aan bij de werkelijkheid van de zorg. Dat blijkt uit onderzoek van Aafke Victoor bij het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), waarop zij op 29 mei promoveert aan de Tilburg University.

“Over het algemeen zijn patiënten namelijk helemaal niet bezig met de keuze van een zorgaanbieder”, verklaart Aafke Victoor. “Daar is ook geen reden voor. Ze zijn loyaal en tevreden met de arts die ze verwijst of de voor de hand liggende zorgaanbieder. Anderen hebben niet eens de mogelijkheid om een actieve keuze te maken, voornamelijk omdat er voor hen geen duidelijk keuzemoment is tijdens hun zorgtraject.”

De meesten kiezen niet actief voor de zorgaanbieder die de beste kwaliteit levert, maar ze waarderen wel dat ze vrij kunnen kiezen voor hun eigen zorgaanbieder. “Het is daarom voor patiënten van belang om ze gedurende hun gehele weg door de zorg keuzemogelijkheden te bieden en ze bewust te maken van hun keuzevrijheid”, stelt de promovenda. “Omdat patiënten en hun huisartsen samenwerken als een team om de gezondheid van de patiënt te verbeteren, zijn huisartsen wellicht de beste personen om ze te helpen een zorgaanbieder te kiezen die past bij hun wensen en behoeften.” 

© Nationale Zorggids