Logo_normal_logo_zorgverzekeringen_verzameling

Verzekerden hebben steeds minder vertrouwen in zorgverzekeraars, zo blijkt uit een onderzoek door Assurantiemagazine, Multiscope en De Zaak van Vertrouwen. Hiervoor werden duizend Nederlandse consumenten ondervraagd over hun vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat meldt Amweb. 

Het consumentenvertrouwen heeft een deuk opgelopen door ergernis over de jaarlijkse stijging van de zorgpremies terwijl zorgverzekeraars veel geld op de plank hebben liggen. Bij consumenten is hierdoor het beeld ontstaan dat zorgverzekeraars meer uit zijn op winst dan op het bieden van passende zorg. Voor dertig procent van de consumenten is het vertrouwen in zorgverzekeraars de afgelopen twaalf maanden afgenomen. Bij slechts één procent van de ondervraagde consumenten is het vertrouwen in verzekeraars toegenomen.

Verzekeraars die iets hoger dan gemiddeld scoren als het gaat om vertrouwen van de consument zijn Univé, CZ, Zilveren Kruis, IZA, VGZ, Interpolis en Menzis. Zij scoren iets hoger dan gemiddeld bij het consumentenpanel. Het laagst scoren Zorg en Zekerheid, ASR, Anderzorg en Azivo. Verder geeft veertig procent van de ondervraagden aan de slogan van zorgverzekeraars niet relevant te vinden omdat veel zorgverzekeraars niet doen wat ze beloven.

© Nationale Zorggids