Normal_normal_logo_zorgverzekeringen_verzameling

Steeds meer consumenten verwachten aan het einde van dit jaar hun zorgverzekering te vergelijken. Dat blijkt uit een onderzoek van Market Response in opdracht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), meldt Zorgwijzer.

Het percentage mensen dat van plan is om de zorgverzekering te gaan vergelijken, stijgt van 28 procent in 2014 naar 35 procent in 2015. Mensen die zich vorig jaar hebben georiënteerd, gaan dit jaar de mogelijkheden verder onderzoeken. Veertien procent van de ondervraagden geeft aan sowieso niet van zorgverzekeraars te veranderen.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat consumenten het liefst op internet de vergelijking tussen zorgverzekeraars maken. Vergelijkingssites en de website van de zorgverzekeraar zijn daarbij het populairst.

61 procent vindt de premie de belangrijkste overstapfactor, gevolgd door de dekking (34 procent) en de vrije zorgkeuze (20 procent). De grootste reden om niet over te stappen is tevredenheid over de huidige zorgverzekeraar. 

© Nationale Zorggids