Normal_gehoor2342

Door te lage vergoedingen voor gehoortoestellen en begeleiding, kunnen slechthorenden niet langer via hun verzekering terecht bij één van de 25 filialen van Connect Hearing. Het bedrijf heeft besloten niet langer mee te werken aan de versobering van de zorg, waardoor zij hun klanten niet optimaal kunnen begeleiden. Dat meldt nieuwssite voor doven en slechthorenden Doof.nl.

Al langere tijd vergoeden zorgverzekeraars nog maar gedeeltelijk de aanschaf en begeleiding van een gehoortoestel. Connect Hearing heeft besloten dat de maat vol is en dat per 2016 de samenwerkingsverbanden met verzekeraars zijn beëindigd. Op deze manier kan het bedrijf optimale zorg en begeleiding blijven bieden aan klanten die slechthorend zijn, zonder de regels van verzekeraars.

Veel slechthorenden worden in hun keuzevrijheid beperkt omdat slechts 75 procent van het aanschafbedrag wordt vergoed. Hierdoor kiezen klanten veelal voor een goedkoper model. De technologie is inmiddels erg geavanceerd en zou veel voor een klant kunnen betekenen, maar door het kostenplaatje vallen de meeste modellen buiten de mogelijkheden.

Ook klaagt de gehoorspecialist over het gebrek aan vergoedingen voor persoonlijke begeleiding in de jaren na aanschaf van een gehoortoestel. Vaak moet het apparaat na een tijdje opnieuw worden afgesteld om het hoogst haalbare resultaat te behouden. Dat werd door zorgverzekeraars onmogelijk gemaakt door te lage vergoedingen.

In Nederland kampen ongeveer 1,6 miljoen mensen met gehoorproblemen. Gemiddeld wacht men zeven jaar voordat de mogelijkheden van een gehoortoestel besproken worden. In die tussentijd kan het gehoor steeds verder achteruit gaan. Hierdoor wordt aanbevolen om op tijd over een gehoortoestel na te denken.

© Nationale Zorggids