Normal_euro_geld_betalen__2_

Tien jaar na de invoering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) bekijken twee hoogleraren economie de stand van zaken omtrent deze wet. De hoogleraren beoordelen onder andere de toegankelijkheid, transparantie, zorgkosten, betaalbaarheid en keuze aan polissen. Dit meldt Zorgvisie. 

Hoogleraar Wim de Groot aan de Universiteit Maastricht en hoogleraar Henriette Maassen van den Brink aan de Universiteit van Amsterdam concluderen dat de kwaliteit van zorg de afgelopen tien jaar het minste resultaat heeft geboekt. De kwaliteit is gemiddeld hoog, maar door de vele kwaliteitsindicatoren en -metingen is het voor patiënten moeilijker geworden om de kwaliteit te  beoordelen.

Op het gebied van toegankelijkheid en betaalbaarheid zijn de hoogleraren overwegend positief. De wachtlijsten voor medisch specialistische zorg zijn volgens hen verdwenen en de wachttijden zijn beduidend korter geworden. Dit grotendeels dankzij de zorgplicht van de zorgverzekeraars, maar ook door extra geld die voor de zorg beschikbaar is gemaakt. Het aantal onverzekerden is in tien jaar tijd ook minder geworden. Door de acceptatieplicht voor de basisverzekering zijn alle Nederlanders gegarandeerd van een basisverzekering bij een verzekeraar van hun keuze.

De premies die Nederlanders voor hun zorgverzekering en eigen risico betalen, bepalen deels de betaalbaarheid van de zorg. Door de maandelijkse zorgtoeslag wordt de premie voor minima grotendeels gedekt. Toch zien mensen de verzekering als een grote maandelijkse uitgave. Daarbij is het bedrag van het eigen risico verhoogd in de afgelopen jaren. Het aantal mensen dat moeite heeft met het betalen van het eigen risico is daarmee toegenomen. De oorzaak van de algemene hoge zorgkosten ligt volgens de Groot en Maassen van den Brink grotendeels bij de langdurige zorg. Kosten voor verpleging, verzorging en ondersteuning in een instelling of thuis zijn hoger dan in andere landen.

De Zvw had mede als doel om de keuzevrijheid te vergroten. Dit zien de hoogleraren als een geslaagde missie. Iedereen heeft jaarlijks de mogelijkheid om de wisselen van zorgverzekeraar en daarbij bieden de verzekeraars diverse polissen onder verschillende labels. Ondanks deze positieve noot, krijgen zorgverzekeraars veel kritiek over de mate transparantie. Daarbij hebben mensen het gevoel dat ze onder andere veel winst maken en veelal op de stoel van de de dokter gaan zitten.

©Nationale Zorggids