Normal_social-media

De commotie rond zorgverzekeraars gedurende de overstapperiode is na jaren van groei sterk gedaald. Van de merken worden VGZ, Menzis en Univé online het meest besproken. Het sentiment rond alle labels blijft overwegend positief. Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse (social) media-monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder alle zorgverzekeraars in Nederland.

Tijdens de overstapperiode in 2015 verschenen er 143.334 berichten op social media. Een jaar ervoor waren dat er nog 190.258, een afname van liefst 25%. Dit is mede het resultaat van de gezamenlijke afspraken van de verzekeraars om minder reclame te maken. Maar er was ook sprake van een lagere premiestijging en er speelden minder mediagevoelige issues als vrije artsenkeuze. De openbare berichten zijn vooral afkomstig van Twitter, gevolgd door Independer Reviews en in mindere mate Facebook, online fora en reactierubrieken op nieuwssites.

De trend dat de meeste merken relatief zelf weinig berichten initiëren op social media zet zich door. De meeste berichten zijn het resultaat van webcare. Over het algemeen is het sentiment over de berichtgeving positief.
 
De overstapperiode leveren de verzekeraars in totaal 51 miljoen euro aan PR-waarde op. Mede door minder berichten is dit circa 6 miljoen euro minder dan vorig jaar. Nieuwe premietarieven zijn vooral een dankbaar onderwerp voor de media. Op 12 december wordt een piek in PR-waarde bereikt als tv-programma Kassa en de Telegraaf beide aandacht besteden aan de mogelijkheden van overstappen van zorgverzekeraar.

© Nationale Zorggids