Normal_logo_per_saldo

Staatssecretaris Martin van Rijn vindt dat de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) binnenkomende klachten niet snel genoeg afhandelt. Daarom heeft hij toegezegd een versnelde procedure in te voeren. Dat meldt Skipr.

Al eerder gaf belangenvereniging Per Saldo aan dat er een versnelde procedure moet komen, omdat er vaak pas na negen maanden een bindend advies komt. De SKGZ zegt dat zes maanden de maximale duur is van een geschilprocedure. Per Saldo heeft aangetoond dat de procedure bij drie klachten - van het indienen van de klacht tot het uitbrengen van het bindend advies - acht maanden duurde. Een vierde zaak is teruggetrokken omdat er na zes maanden nog geen hoorzitting was gepland door de SKGZ.

Een zaak wordt gestart zodra de indiener het entreegeld heeft betaald, dit zorgt voor vertraging. Een andere reden is dat de Ombudsman Zorgverzekeringen moet worden ingeschakeld. Pgb-klachten worden volgens per Saldo bijna standaard naar de Ombudsman doorgestuurd. Mocht het zo zijn dat een klager de ombudsman er niet bij wil betrekken, moet deze een gemotiveerd verzoek indienen bij de SKGZ.

De belangenvereniging neemt het in deze zaak op voor de kwetsbare mensen die de klachten indienen, hier moet SKGZ rekening mee houden. “Het kost hen veel tijd, energie en lef om tegen een besluit van een zorgverzekeraar in te gaan”, aldus Per Saldo. Wanneer iemand zo veel tijd kwijt is met een geschil, heeft dat consequenties. Per Saldo wil dat de SKGZ de signalen oppakt en ermee aan de slag gaat.

©Nationale Zorggids