Rekening na bezoek aan ongecontracteerde zorgverlener komt vaak onverwacht

Meer dan 14 procent van de Nederlanders bezocht in 2023 een ongecontracteerde zorgverlener. Bijna 40 procent kwam er pas bij het zien van de rekening achter dat ze hier zelf voor moesten bijbetalen. Gemiddeld moesten patiënten zo’n 200 euro zelf ophoesten. Maar er zaten ook patiënten bij die wel 1.000 euro of meer moesten bijbetalen. Dit meldt Geld.nl. 

Mensen blijken vaak onvoldoende bekend met gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg en wat dit voor hen betekent. 6 procent van de door Geld.nl en Factsnapp ondervraagde mensen wist bijvoorbeeld niet of de zorgverlener die ze hadden bezocht gecontracteerd was of niet. Geld.nl. vindt dat dit een taak is van de zorgverzekeraars én zorgverleners. Huisartsen zouden bij een doorverwijzing al moeten bekijken of zij hun patiënt naar een ongecontracteerde zorgaanbieder sturen. Ook zorgverleners die de doorverwijzing binnenkrijgen, zouden hier een actievere rol in moeten spelen.

Overstapseizoen

Zorgverzekeraars sluiten met zo veel mogelijk zorgverleners een contract, maar moeten hun verzekerden ook actief informeren als het níet lukt. Dat is ieder jaar weer een heikel punt tijdens het overstapseizoen, omdat de onderhandelingen nog volop gaande zijn. Tegelijkertijd moeten verzekerden wel besluiten over een eventuele nieuwe zorgverzekering of verzekeraar. In sommige gebieden is nog geen 70 procent van de contracten met ziekenhuizen rond. “Dat is natuurlijk schandalig, want zo kun je als consument geen goede keuze maken”, aldus Amanda Bulthuis van Geld.nl. Zij raadt het verzekerden aan om de komende tijd goed te controleren of hun zorgverlener van keuze al gecontracteerd is met hun (toekomstige) zorgverzekeraar. Een contract dit jaar is geen garantie voor een contract volgend jaar.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky