20 november 2019 om 11:49
< 1 min lezen

Kindertelefoon wordt het meest gebruikt voor mentale problemen

Kinderen maken het meest gebruik van de Kindertelefoon om te praten over hun mentale problemen. Dat blijkt uit analyse van Child Helpline International, die vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam wereldwijd 175 kindertelefoons beheert. De Kindertelefoon wordt weinig gebruikt om melding te maken van huiselijk geweld of seksueel misbruik. Dit meldt Metro Nieuws.

Wereldwijd maken de meeste kinderen contact om mentale problemen te bespreken. Het gaat daarbij onder andere om onzekerheden over het uiterlijk. Dit probleem wordt steeds groter door de aanwezigheid van social media, waarbij het vergelijken van het eigen lichaam met dat van een ander veel plaatsvindt. Ook wordt er gebeld over heftige emoties.

Toegang tot Kindertelefoon

Het gebruik over de Kindertelefoon komt naar buiten op de dag dat het VN-verdrag over kinderrechten 30 jaar geleden is aangenomen. In veel landen worden regeringen en de ICT-sector opgeroepen om een Kindertelefoon op te zetten. Via deze hulplijn kunnen kinderen in direct contact staan met een hulplijn om daar hun zorgen te uiten of voor een luisterend oor.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    Reinier van Arkel dringt aantal separaties terug met 96 procent

    Vandaag om 14:23
    • GGZ

    Financiële problemen en onrust op de werkvloer bij Noord-Nederlandse ggz-aanbieder

    Gisteren om 12:44

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht