Normal_shutterstock_1940410366

Voor een succesvolle baan in de zorg is meer nodig dan een afgeronde opleiding of praktijkgerichte training, ook jouw soft skills zijn van belang. Dit zijn jouw persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden die ervoor zorgen dat je een nog betere zorgmedewerker bent. Maar wat zijn nou de belangrijkste soft skills voor een baan in de zorg? Ontdek dit en meer in dit artikel. 

 

Door naast je opleiding en ervaring nadruk te leggen op je soft skills kun je een ijzersterk cv maken voor jouw droombaan in de zorg. Heeft jouw cv een opfrisbeurt nodig? Ga dan voor een cv template waar zowel je hard skills als soft skills goed op uitkomen.

 

1. Empathie

 

Empathie staat natuurlijk centraal in een baan in de zorg. Het is belangrijk dat je je kunt inleven in de patiënten en de moeilijke situaties waarmee ze worden geconfronteerd. Of het nou angst is voor een diagnose, teleurstelling over het herstelverloop of frustratie over onvervulde zorgbehoeften, een zorgmedewerker biedt een luisterend oor. Een goede zorgmedewerker is empathisch en in staat om te reageren op de behoeften van patiënten én collega’s.

2. Teamwork

 

Een baan in de zorg is net een teamsport, heel veel verschillende collega’s werken samen aan één doel: goede patiëntenzorg. Zorgmedewerkers moeten continu samenwerken, in het belang van de patiënt. Des te beter ze samenwerken, des te beter de zorg zal zijn en des te hoger het werkplezier zal zijn. Goed teamwork draagt dan ook bij aan een positieve werkomgeving, efficiënter werken en het voorkomen van ernstige stressklachten, zoals een burn-out.

3. Stress management

 

Een baan in de zorg betekent werken in een snelle omgeving waar veel op het spel staat. Er is een hoge werkdruk en, ja, soms ook veel stress. Het is daarom belangrijk dat zorgmedewerkers weten hoe ze met deze drukte en stress om moeten gaan. Een zorgmedewerker moet zijn of haar focus weten te behouden, ook wanneer de werkdruk hoog is. Goede stress management verkleint de kans op kritieke fouten. Verder betekent deze soft skill ook dat de zorgmedewerker soms even ruimte en tijd voor zichzelf kan nemen.

4. Communicatieve vaardigheden

 

Communication is key, zo ook in de zorg. Voor veel zorgmedewerkers zal het geen verrassing zijn dat goede communicatieve vaardigheden een van de belangrijkste soft skills zijn voor een baan in de zorg. Zorgmedewerkers moeten zowel kunnen communiceren met hun collega’s als met de patiënten en hun families. En dan hebben we het zowel over verbale, non-verbale als schriftelijke communicatie. Een effectieve communicatie heeft dan ook een positief effect op de tevredenheid van de patiënt en de kwaliteit van de zorg.

5. Professionaliteit

 

Werkgevers waarderen medewerkers die hun werk met professionaliteit uitvoeren, en dit is ook zeker zo in de zorg. Professionaliteit bevordert namelijk het vertrouwen van patiënten in de zorg. Bovendien kan professionaliteit ook voorkomen dat zorgmedewerkers te veel betrokken raken bij hun patiënten. Verder houdt deze soft skill ook in dat zorgmedewerkers hun kennis weten te behouden en up-to-date blijven van de laatste ontwikkelingen.

 

Wil je gaan solliciteren op een baan in de zorg? Val dan niet alleen op met jouw klinische kennis, maar ook met jouw soft skills.