Directeur Chris Oomen te midden van commercieel directeur Excelsior Wouter Gudde (links) en professor Casper van Eijck (rechts)

Een bekend citaat uit de reclamewereld is: '50 procent van het reclamebudget is weggegooid geld, we weten alleen niet om welke helft het gaat’. Voor veel organisaties is dit citaat een reden om maar te blijven investeren. Voor DSW is dit exact de reden om het reclamebudget tot een minimum te beperken. Vandaar dat uw tv-programma nog nooit onderbroken werd door een commerciële boodschap van ons. DSW heeft een reclamebudget van één euro per verzekerde per jaar. En hoewel dat voor sommigen nog steeds 100 cent teveel is, is dit in vergelijking met andere zorgverzekeraars bijzonder laag.  Premiegeld moet zo veel mogelijk aan zorg besteed worden, vinden wij. 

Door Gastblog - Chris Oomen

Toch moeten we reclame maken. Jaarlijks verliezen we ongeveer 20 duizend klanten. Dat verlies willen we compenseren met nieuwe klanten, die je ergens van zullen moeten kennen. Ook het werven van goede medewerkers gaat gemakkelijker wanneer de naam DSW een belletje doet rinkelen. Onze naamsbekendheid blijft een aandachtspunt. Het is geen uitzondering dat wanneer ik op feesten en partijen vertel dat ik directeur ben van DSW, mensen geen idee hebben wat voor organisatie dat is. ‘Dat is toch een bank?’, gissen ze soms door associatie met de dubieuze DSB nog ergens in het achterhoofd. Zelfs binnen de regio is de naamsbekendheid van DSW niet bijzonder groot. Op wekelijkse basis worden wij benaderd door bureaus en consultants die –voor zover ik het moet geloven- grandioze ideeën hebben om onze naamsbekendheid een boost te geven. Maar DSW zou DSW niet zijn, als we niet ons eigen plan zouden trekken.

Het werd sportsponsoring. Voor ons een manier om zonder 50 procent weg te gooien, toch reclame te maken. Omdat voetbal de meest gevolgde sport is in de media, wordt naamsbekendheid het snelst gegenereerd door het sponsoren van voetbal. We kozen voor een sympathieke club waarmee DSW zich goed identificeren: Excelsior. Een club die gedreven wordt door passie en competitie, die met weinig middelen toch buitenproportioneel goed presteert. Een kleine speler tussen de grote jongens in de Eredivisie. Doordat Excelsior geen torenhoge spelerssalarissen uitkeert, kunnen wij voor een relatief laag bedrag sponsor zijn. Voor een dubbeltje op de eerste rij zou je dus kunnen zeggen.

Op 12 februari werd de wedstrijd van Excelsior tegen FC Twente volledig aan ‘Stichting Support Casper’ opgedragen. Met deze stichting zamelt professor Casper van Eijck, chirurg binnen het Erasmus Medisch Centrum, geld in om met een multidisciplinair team onderzoek te doen naar behandeling van alvleesklierkanker. Aan deze gevreesde ziekte overlijden dagelijks acht mensen in Nederland, na een kort ziekbed van gemiddeld 50 dagen. Onderzoek naar de behandeling van deze ziekte is hard nodig en daarvan heeft professor Casper van Eijck zijn levenswerk gemaakt. Zijn onderzoek is wereldwijd bekend. Zelfs Steve Jobs kwam naar Rotterdam om zich door Casper te laten behandelen. Het onderzoek kost veel geld, maar is veelbelovend. Daaraan willen wij graag een bijdrage leveren. De naam DSW op de shirts en andere reclame-uitingen in het stadion werden daarom vervangen door de naam Stichting Support Casper.

In de eerste wedstrijd leverde alle aandacht voor de Stichting Support Casper ruim 98.000,- euro op. Dat is dusdanig goed bevallen, dat DSW heeft besloten om de naam op het Excelsiorshirt de rest van dit seizoen voor Stichting Support Casper ter beschikking te stellen en ook daarna alleen nog maar goede doelen op het shirt te laten prijken. We verwachten daarmee dat de opbrengsten ten gunste van de gezondheidszorg, de kosten van de sponsoring verre zullen overtreffen. 1-0 voor de zorg. Voor de naamsbekendheid hopen we maar dat mensen de kleinetje lettertjes eronder (‘Powered by DSW’) ook lezen. En voor de rest, tja, zal DSW het van de mond-tot-mond reclame, de frequente vrije publiciteit en de vierde dinsdag in september moeten hebben: de dag dat wij als weer als eerste de premie voor het nieuwe jaar bekendmaken.

© Nationale Zorggids / DSW Zorgverzekeraars