Normal_6e262b1ab80612c5f8ce2bc36e0e0d1c28a4050a

Omzien naar elkaar, zorgen voor de toekomst. Komt deze slogan je bekend voor? Inderdaad, het is de slogan van het nieuwe kabinet. Als je het mij vraagt een mooie!
Ik denk dat deze slogan ook geldt voor de modernisering van Libra als organisatie; en laten we hier nu met zijn allen middenin zitten. Digitale transformatie gaat namelijk meer over mensen dan over techniek of slimme technologie.
En als het gaat over mensen betekent het hier voor mij; omzien naar elkaar. Slimme technologie zorgt voor de toekomst. Een toekomst waarin we slimmer gaan werken en door slimme toepassingen kunnen we de klant beter van dienst zijn.

 

 

Door Geert-Jan van Hal

Ik schijf deze maandelijkse blogs omdat e-health gaat over jou en mij. Over jou als zorgmedewerker en over mij als ex-revalidant. Zoals je weet neem ik je graag mee op reis. Ook de klant van Libra neem ik mee op reis. Ik ben er namelijk van overtuigd dat digitale zorg ons nu en in toekomst dichter bij elkaar brengt. Om deze transitie goed te doorlopen hebben we elkaar hard nodig. Eerst is er met name onrust, maar uiteindelijk orde. Een goede Planning en Control cyclus is van groot belang voor onder andere de juiste zorg op de juiste plaatst en op het juiste moment. Slimme technologie en digitale middelen zijn niks meer dan een hulpmiddel. Een hulpmiddel om jou en mij op onze reis vooruit te helpen. Als jij op reis gaat dan neem je ook een weekendtas of koffer mee. Zullen we samen op reis gaan, de koffers pakken en deze vullen met digitale hulpmiddelen?

De afgelopen maand zijn we bij het zorg innovatie huis geweest. Wat was dat een beleving. Alsof je zo de toekomst binnenstapt. Op het eerste oog sta je voor een doodnormale deur van een appartement, doorsnee woning of verzorgingstehuis. Totdat je aanbelt, geen gewone bel maar een soort van Ring & Go®. Bij binnenkomst wordt je verwelkomd door een robot. Van de hal naar de huiskamer worden we vriendelijk verwelkomd door een robothond en -kat en wordt er naar onze wensen gevraagd, wederom omringd door slimme technologieën en robots. Als we formeel op de bank gaan zitten valt ons meteen op hoeveel  techniek hier is gebruikt. Van dynamische verlichting van Philips tot aan de Google Nest hubs®. Overal waar je kijkt ligt, staat of zit slimme technologie verwerkt. In de keuken staan slimme drinkbekers en een slimme medicijndispencer en kan er 3D voedsel worden geprint. Na ons gesprek over deDigitaleZorgGids werden we verder rondgeleid door het huis van de toekomst. De slaapkamer is voorzien van de Wolk, voor valpreventie; een slim matras en een slaaprobot die je helpt in slaap te vallen. Een digitale klok met spraakfunctie en op het nachtkastje ligt een afstandsbediening om de gordijnen te regelen. Zelfs smart robot Tessa; een sociale robot verhult als kamerplant, die helpt bij het dagelijks aanbrengen van structuur. De smartwatch voor overdag die de parameters meet en in de gaten houdt. In de badkamer komen we een slimme spiegel tegen; evenals een slimme tandenborstel en weegschaal en voor de mensen die al wat ouder zijn slim incontinentiemateriaal. Dit huis is op en top voorzien van trackers, beveiligingscamera’s, persoonsalarmering, tablets, smart tv’s en voor de whizzkids onder ons zelfs een virtual reality bril en belevingstafel, alsof het zo uit een science fiction film komt.  

Hoever wil je gaan? In de toekomst is van alles mogelijk. Bij Libra beginnen we met het digitale behandelplatform en sluiten we aan bij de DigitaleZorgGids. De DigitaleZorgGids is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Deze website biedt mensen betrouwbare informatie over digitale zorg, biedt ondersteuning en praktische tips.

Wat biedt Libra op dit moment, waar gaan we heen en wat biedt Libra als we op onze eindbestemming zijn? Daarover gaan mijn volgende blogs.

Ik ben overigens razend benieuwd naar jouw mening, suggesties, vragen of tips. Mail naar g.vanhal@libranet.nl