Normal_image-2017-03-08

Vorige week werd bekend gemaakt dat er dit jaar in de wereld van zorgtechnologie 55 health apps meedingen voor de Health App Award 2015. Een groot deel van deze apps is bedoeld voor zorgprofessionals. Weet u als zorgconsument wie deze Award vorig jaar heeft gewonnen? Nee? #nieuwedenkerindezorg Ilse Schoormans pleit in haar blog deze week voor meer duidelijkheid voor de zorgconsument over de zorgmarkt en transparantie over de keuzemogelijkheden.

Door #Nieuwedenkersindezorg

And the winner of 2014 is.. waarschijnlijk heeft u het al op uw smartphone geïnstalleerd: de EHBO-app. En zo moet het toch zijn? Een vanzelfsprekendheid.

Consument gaat zélf (zorg)technologie en hulpmiddelen inkopen
Langer thuis blijven wonen en eigen regie voeren. Het zijn tegenwoordig sleutelwoorden, maar waar begin je in de praktijk? Je wil zelf goede keuzes kunnen maken maar bent soms ook afhankelijk van organisaties en hun advies en aanbod. Thuisleefgids brengt deze werelden bij elkaar en werkt met consumenten en (zorg) organisaties aan het vergroten van de keuzevrijheid en het stimuleren van de inkopersrol.

Consument gedreven markt
Sinds oktober 2014 is het onafhankelijke keuzeplatform Thuisleefgids.nl online. Zij zien de consument als inkoper op het gebied van (zorg) innovaties en hulpmiddelen en geven een stem aan de gebruikers van deze producten. Op het keuzeplatform worden niet alleen (zorg) technologische producten en hulpmiddelen getoond, ze zijn aangevuld met gebruikerservaringen waarmee de consument zijn stem kan laten horen. Zo kan de markt meer gedreven worden door de wensen en behoeften van de consument. Het assortiment wordt namelijk uitgebreid op basis van vragen die daadwerkelijk thuis achter de voordeur ontstaan. Thuisleefgids speurt naar producten die hier echt iets in kunnen betekenen volgens de mening van de consument en zoekt de samenwerking op met leveranciers en overige organisaties.

Rol van (zorg) organisaties
Ik zie als oprichter van Thuisleefgids dat steeds meer organisaties ook merken dat de consument producten zelf gaat selecteren en inkopen. Ze juichen dit toe maar voelen zich ook verantwoordelijk voor een deel van deze producten, met name als deze effect hebben op hun organisatie processen. Ik denk dat er een duidelijke scheiding moet komen tussen consumentenverantwoordelijkheid en organisatieverantwoordelijkheid. Juist op dit scheidingsvlak willen wij een rol spelen.

Samen met (zorg) organisaties en leveranciers wordt het ontstaan van deze “consumentenmarkt” gestimuleerd. Optimale keuzevrijheid bieden maar toch de borging dat de producten bruikbaar zijn wanneer men zorg of ondersteuning ontvangt van een bepaalde organisatie. Eigenlijk een soort “consumentenbond” maar dan binnen een nieuwe opkomende markt waar de consument nog niet helemaal gewend is aan deze nieuwe rol. Steeds meer (zorg) organisaties, gemeenten en leveranciers sluiten inmiddels aan. Maatschappelijk is het van groot belang dat mensen goede keuzes kunnen maken waar ze ook echt mee geholpen zijn. Voor informatie over het organiseren van zorg verwijst Thuisleefgids dan weer naar partners die specifieke kennis hebben op dit vakgebied zoals Mantelzorg voor Beginners. Juist door samenwerking en onafhankelijke informatie kan de consument zelf gaan inkopen en daadwerkelijk zelf regisseren.

Wat is uw visie op de rol van de consument op dit gebied? Hoe zou in uw beleving deze markt eruit moeten gaan zien? Laat uw reactie achter, via Twitter of Facebook.

Ilse Schoormans