6 augustus 2021 om 13:38
< 1 min lezen

ACM trekt nummers in van ‘corona’ doorschakeldiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de nummers 0906-2121212 en 0906-0400388 ingetrokken. Het nummer 0906-2121212 werd door Caramello Online Services BV (Caramello) gebruikt voor een doorschakeldienst die bellers onder andere doorverbond naar het gratis nummer van de GGD om een afspraak te maken voor een coronatest. De kosten bedroegen 90 cent per minuut en tikten door nadat de beller werd doorverbonden met de GGD. Eerder blokkeerde de ACM het nummer al, mede naar aanleiding van een signaal van het consumentenprogramma Radar, een brief van GGD GHOR Nederland en consumentenklachten. Ook de betaling gerelateerd aan het nummer is toen opgeschort, zodat de inkomsten niet werden uitbetaald aan de nummergebruiker. Dit meldt ACM. 

Nadat de ACM het nummer had geblokkeerd, bleek vervolgens dat Zoekopnummer.nl BV (Zoekopnummer) op de website waarop de doorschakeldienst werd aangeboden het nummer had vervangen door 0906-0400388. De indruk werd gewekt dat bellers een afspraak konden maken voor een gratis sneltest. Dit was niet het geval. Het nummer schakelde door naar een commerciële testaanbieder, die de beller informatie gaf over sneltesten en de beller doorverwees naar zijn website waar werkgevers zich kunnen aanmelden om gratis sneltesten voor hun werknemers aan te vragen. Ook in dit geval bedroegen de kosten 90 cent per minuut en tikten deze door nadat de beller werd doorverbonden. De ACM heeft ook dit nummer laten blokkeren en de betaling opgeschort die gerelateerd is aan het nummer.

Consumenten krijgen geld terug na bellen met Caramello en Zoekopnummer

Consumenten die in de periode 6 maart tot en met 6 april 2021 naar het nummer 0906-2121212 van Caramello hebben gebeld, krijgen hun telefoonkosten binnen twee maanden terug van hun telecomaanbieder. Hetzelfde geldt voor consumenten die in de periode 8 april tot en met 22 april 2021 naar het nummer 0906-0400388 van Zoekopnummer hebben gebeld. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen.

Hoewel de misleiding niet aan de telecombedrijven verwijtbaar is, bepaalt de wet dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van dossier corona
    • Dossier Corona

    Minder animo voor coronaprik in najaar 2025

    11 december 2025 om 14:03
    • Dossier Corona

    Dit bekende middel blijkt onverwacht effectief tegen post-covidklachten

    10 december 2025 om 11:18

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht