20 januari 2022 om 12:16
< 1 min lezen

Chatfunctie 112NL-app uitkomst voor mensen met auditieve beperking

De politie heeft de nieuwe 112NL-app gelanceerd. Een app waarbij mensen met de meldkamer kunnen chatten. Volgens Ieder(in) is dit een uitkomst voor veel mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking. De app is een van de wensen van de 112-Alliantie voor een voor iedereen toegankelijk en bereikbaar noodnummer. Dit meldt Ieder(in).

De app is beschikbaar voor Apple-telefoons van iOS versie 14 en voor Android vanaf versie 6. De app kan niet gebruikt worden op een Windows Phone. Voor zeer slechthorende en dove mensen werkt de chatfunctie van de app nog niet goed op bepaalde smartphones, zoals de Galaxy S8 en S9.

Toegankelijk voor doven en slechthorenden

De 112NL app wordt verder ontwikkeld om deze ook betrouwbaar en toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden. Ieder(in), Dovenschap en andere organisaties van de 112-Alliantie blijven met ervaringsdeskundigen betrokken bij de doorontwikkeling.

De 112-Alliantie bestaat uit: Ieder(in), Stichting Hoormij.NVVS, Dovenschap, Patiëntenvereniging Hoofd-Hals, Stichting Support Stotteren, SH-Jong, Nederlandse Dove Jongeren, Oogvereniging, Divers Doof en ISAAC-NF.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Nynke Boonstra vervang Evelyn Finnema als lid van raad van toezicht Vanboeijen

    24 december 2025 om 15:21
    • Gehandicaptenzorg

    Landelijke monitor brengt voor het eerst leefsituatie LHBTQIA+-personen met beperking in beeld

    23 december 2025 om 14:00

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht