19 juni 2025 om 13:31
2 minuten lezen

Cliëntenorganisaties niet gerust op nieuw wetsvoorstel Wzd: ‘Tekst is te complex’

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Cliëntenorganisaties maken zich zorgen over het nieuwe wetsvoorstel voor de Wet zorg en dwang (Wzd). De tekst is te complex en roept verwarring op. Ze maken zich zorgen over de gevolgen voor de rechten van mensen in de praktijk. Dit meldt Ieder(in).

Volgens onder andere Alzheimer Nederland, Ieder(in) en LFB moet de wettekst eenvoudiger en duidelijker. De impact van onvrijwillige zorg is groot én kan grond- en mensenrechten aantasten. Ze vinden het dan ook duidelijk dat hun rechten heel duidelijk worden benoemd in de wettekst en dat is op dit moment onvoldoende het geval. Daarom doen de organisaties enkele voorstellen om de Wzd hierop te verbeteren, waaronder  het steviger meenemen van het VN-Verdrag Handicap bij het schrijven van de wettekst, duidelijke en begrijpelijke taal en terminologie, en wees daarin consequent. Tot slot wijzen ze ook op het belang van de rol of positie van wettelijk vertegenwoordigers en het belang van verduidelijking daarvan.  

Actief en begrijpelijk informeren

Mensen moeten door hun zorgaanbieder actief informatie krijgen over de Wet zorg en dwang en hun rechten, maar uit onderzoek van de cliëntenorganisaties en Inspectie Gezondheidszorg en jeugd blijkt dit nu nog onvoldoende te gebeuren. Zorgaanbieders moeten volgens de organisaties volgens de wet verplicht zijn om cliënten en hun naasten op een begrijpelijke manier te informeren over de Wzd. Hoewel dit nu ook in het nieuwe voorstel staat, is ook daar ruimte voor verbetering.

Aandacht voor Wzd in beleidsplannen

Voorstellen om het wetsvoorstel hierin te verbeteren zijn: zorgorganisaties moeten in beleidsplannen toevoegen hoe zij cliënten en vertegenwoordigers in begrijpelijke taal informeren. Ook moet de term ‘begrijpelijk’ een betere toelichting krijgen, mede in het kader van het VN-Verdrag Handicap. Er moeten meer verplichte momenten komen waarop cliënten en hun vertegenwoordigers actief hun rechten voorgelegd krijgen. Tot slot moet het mogelijk zijn om de informatievoorziening een grond te maken om een klacht over in te dienen bij de klachtencommissie onvrijwillige zorg.

Zorgen over maatwerk

Over de uitvoerbaarheid van de Wzd zijn ook nog enkele onduidelijkheden omtrent het wetsvoorstel. Op sommige plekken is er wel degelijk sprake van vereenvoudiging, maar op andere plaatsen is de boel juist ingewikkelder gemaakt. Dan zijn er bijvoorbeeld stappen toegevoegd aan artikel 21 en onderdelen van het stappenplan. Zorgverleners hebben daarbij ook behoefte aan maatwerk om Wzd makkelijker uitvoerbaar te maken. Maar volgens de cliëntenorganisaties zijn daar ook risico’s, omdat maatwerk leidt tot minder wettelijke verplichtingen en dus minder rechtsbescherming.

De belangrijkste oproep van Alzheimer Nederland, Ieder(in), KansPlus, LFB, het LSR en Per Saldo is dan ook om de procedures zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken, zonder dat de rechten van mensen hieronder lijden.

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Mensen mensen met beperking moeten makkelijker gebruik kunnen maken van cultuur en media

    11 juli 2025 om 14:24
    • Gehandicaptenzorg

    Medewerker Pluryn verloor USB-stick met gegevens medewerkers en cliënten

    10 juli 2025 om 14:29

Aankomende evenementen

19 Sep
Jong & Parkinson event | derde zaterdag van september
  • Gelderland
02 Oct
Borstvoedingscafé
  • Friesland
05 Oct
Regionaal IC-café over delier
  • Noord-Brabant