
Hoe passend is de Wmo? Ieder(in) start meldactie om knelpunten te onderzoeken
Tien jaar na de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ontvangt belangenorganisatie Ieder(in) nog steeds veel signalen over problemen bij de uitvoering. Om te onderzoeken of de Wmo nog aansluit bij de behoeften van mensen met een beperking of chronische ziekte, start Ieder(in) een meldactie. Dit meldt de belangenorganisatie.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Dit heeft geleid tot veel klachten over bureaucratie, een gebrek aan of onvoldoende ondersteuning en grote verschillen tussen gemeenten. Hoewel gemeenten ook tevreden Wmo-gebruikers melden, blijft het volgens Ieder(in) de vraag of mensen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om echt mee te doen in de maatschappij.
Meldactie
Ieder(in) roept mensen op om hun ervaringen met Wmo-voorzieningen in 2024 te delen. Het gaat bijvoorbeeld om dagbesteding, individuele begeleiding, hulpmiddelen, woningaanpassingen, huishoudelijke hulp of vervoersvoorzieningen. Met de meldactie wil de organisatie beter in kaart brengen of de Wmo passend is en welke knelpunten gebruikers ervaren.
Gebruikers van Wmo-voorzieningen kunnen hun ervaringen delen via de vragenlijst van Ieder(in). Hiermee help je knelpunten blootleggen en bijdragen aan een betere ondersteuning in de toekomst.