7 november 2019 om 14:48
< 1 min lezen

Landelijke regels moeten lange wachttijden hulpmiddelen tegengaan

Begin volgend jaar gaan partijen aan de slag met het terugdringen van de levertijd van hulpmiddelen als rolstoelen of rollators. Met een stel landelijke regels moet er een einde komen aan de klachtenregen over deze hulpmiddelen. Dit meldt Skipr.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de set aan regels begin januari wordt opgesteld. Alle betrokken partijen dienen zich vanaf dan bijvoorbeeld te houden aan een maximale levertijd. Ook wordt afgesproken hoe met aanvragers van een rolstoel of ander hulpmiddel het gesprek gevoerd zou moeten worden.

Zes maanden of langer wachten

Medio oktober besteedde consumentenprogramma Kassa uitgebreid aandacht aan alle problemen met hulpmiddelen. Hieruit bleek dat mensen vaak maanden moeten wachten op een hulpmiddel waar ze echt afhankelijk van zijn. Meer dan 60 procent van de mensen die ene rolstoel, traplift of ander ondersteuningsmiddel uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft of gerepareerd moet hebben, heeft weleens te maken gehad met wachttijden, slecht of niet aanwezig maatwerk en problemen met leveranciers. Bijna 75 procent van de mensen die moesten wachtten, wachtte zes maanden of langer op een levering of reparatie. 

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Ouderen en mensen met beperking in Wlz vaak dubbel verzekerd voor tandarts en fysio

    5 december 2025 om 09:28
    • Gehandicaptenzorg

    Zo’n negentig ouders stappen naar rechter vanwege afwijzingen meerzorg

    5 december 2025 om 08:10

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland