Nieuwe EU-regels maken digitale wereld toegankelijker voor iedereen
Vanaf 28 juni moeten digitale producten en diensten in Nederland toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. De Europese Toegankelijkheidsrichtlijn verplicht ondernemers hun producten aan te passen, zodat ook mensen met een beperking hier gebruik van kunnen maken. Dit meldt Rijksoverheid.
De richtlijn is een belangrijke stap in de uitvoering van het VN-Verdrag Handicap. Staatssecretaris Pouw-Verweij voor Langdurige en Maatschappelijke Zorg noemt de wet “essentieel” voor digitale gelijkheid. “Deze nieuwe toegankelijkheidseisen bieden mensen met een beperking meer vrijheid en zelfstandigheid. Zo zijn zij niet afhankelijk van anderen voor bijvoorbeeld het regelen van bankzaken, het kopen van een treinticket of online winkelen”, zegt ze. Tegelijk biedt de wet kansen voor ondernemers om een bredere doelgroep te bereiken.
Aanpasbaar volume
De nieuwe regels gelden voor onder meer webshops, bankdiensten, apps, e-boeken, telefoons, pinapparaten en vervoersdiensten. Denk aan eisen zoals een aanpasbaar volume, helder scherm, toegankelijke helpdesk en begrijpelijke handleidingen.
Bedrijven zijn verplicht hun producten toegankelijk te maken. Toezichthouders zoals de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de AFM controleren op naleving. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een waarschuwing of boete. Burgers kunnen ontoegankelijke producten of diensten melden bij de juiste toezichthouder. Hulp nodig? Bel dan 1400 voor ondersteuning bij de meldprocedure.
Overgangsperiode
Voor producten die al vóór 28 juni op de markt zijn gebracht, geldt een overgangsperiode. Nieuwe producten en nieuwe dienstverlening aan klanten moeten per direct voldoen aan de richtlijn. De duur van de overgangsperiode verschilt per product.