Normal_geldstroom

Zorgorganisaties hebben in 2013 voor 81 miljoen euro aan zorg geleverd waarvoor ze geen vergoeding hebben ontvangen van de zorgkantoren. Mede hierdoor heeft twaalf procent van de organisaties een cliëntenstop moeten instellen. Dat blijkt uit een onderzoek van de brancheorganisatie voor zorgondernemers ActiZ.

ActiZ vindt dat rechtmatig geleverde zorg gewoon betaald moet worden, zeker omdat de zorgkantoren het daarvoor bestemde geld gewoon 'op de plank' hebben liggen. De brancheorganisatie wil hierover overleg met het ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en ZN.

De helft van de zorgorganisaties die thuiszorg aanbieden blijken meer zorg te leveren dan vooraf met het zorgkantoor is afgesproken, waardoor er sprake is van 'overproductie'. Uit het onderzoek blijkt dat deze organisaties gemiddeld 213.000 tekort komen. Van de organisaties die intramurale zorg leveren komt 58 procent tekort. Hierbij gaat het om een bedrag van gemiddeld 221.000 euro aan overproductie per zorgorganisatie. Opvallend genoeg hebben vooral de kleinste en de grootste zorgorganisaties bovengemiddeld te maken met zorg die niet is vergoed.

Volgens ActiZ heeft een deel van de organisaties hierdoor een cliëntenstop moeten instellen. Directeur Aad Koster: 'Dat betekent dat cliënten niet terecht kunnen bij het verzorgingshuis of de thuiszorgorganisatie van hun keuze of op de wachtlijst komen, terwijl die organisatie wel capaciteit heeft om zorg en ondersteuning te leveren. Wij vinden dit een verkeerde prikkel in het systeem.' De brancheorganisatie pleit al langer voor de inkoop van zorg door zorgkantoren op basis van de werkelijke zorgvraag. Door het AWBZ-bekostigingssysteem blijven er volgens ActiZ jaarlijks grote bedragen onbenut voor de zorg.

© Nationale Zorggids