Logo_oogenoorvoortalent

Op vrijdag 10 april organiseert Koninklijke Kentalis een symposium over communicatie met mensen met doofblindheid. Tijdens het symposium wordt de aftrap gegeven voor de campagne 'Oog en Oor voor Talent'. Tien organisaties slaan hierbij de handen ineen om meer begrip en kennis over doofblindheid te realiseren. Dit meldt Kentalis.

 'Oog en Oor voor Talent' is een initiatief van verschillende organisaties in Nederland, die zich inzetten voor mensen die niet goed kunnen horen en zien. In Nederland zijn dat ongeveer 40.000 mensen. Deze mensen wonen veelal zelfstandig, volgen onderwijs of werken. Volgens de initiatiefnemers van de campagne is het belangrijk dat de maatschappij weet wat doofblindheid is, en welke mogelijkheden deze mensen allemaal hebben. Het doel van de campagne is om door meer kennisverspreiding en begrip een betere participatie van mensen met doofblindheid te realiseren. 

Tijdens de campagne worden er door heel Nederland activiteiten georganiseerd. Het thema hierbij is 'Elkaar ontmoeten'. De talenten van mensen die doofblind zijn worden tijdens deze activiteiten in het zonnetje gezet. Ook gaan doofblinde mensen tijdens deze bijeenkomsten in gesprek met ondernemers, gemeentemedewerkers, organisaties, scholen en mensen uit hun wijk. 

De Oog en Oor voor Talent campagne zal meerdere jaren lopen. Elk jaar staat een ander thema centraal. In 2015 staan de talenten van mensen die niet goed horen én zien centraal. De campagne is een samenwerking tussen Kentalis, Bartiméus, Kalorama, Oogvereniging, GGMD, OTwee, Visio, Helen Keller Stichting, BBcoaching en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Doofblindheid (SWODB).

© Nationale Zorggids