Normal_gehandicapt4
Op 12 november vindt bij Fontys Paramedische Hogeschool het symposium ‘Ondersteunende Communicatie: Praten kan ik niet…maar communiceren wel!’ plaats. Het symposium is het slotstuk van het gelijknamige project dat is genomineerd voor de Raak-award 2015. Binnen het project is gezocht naar de wijzen waarop kinderen en jongeren met een meervoudige beperking het best kunnen worden ondersteund in hun communicatie. Dit meldt Fontys Hogeschool.
Het aantal kinderen en jongeren met een verstandelijke of een meervoudige beperking in Nederland wordt geschat op zo’n 300.000. Een groot deel van deze groep ervaart ernstige problemen met spraak, taal én dus met communicatie. Er zijn weliswaar hulpmiddelen beschikbaar om de communicatie te vergemakkelijken; denk aan bijvoorbeeld een spraakcomputer, maar veel jongeren hebben daar geen toegang toe of de hulpmiddelen voldoen niet helemaal. Een van de oorzaken is dat professionals in de praktijk en hulpmiddelenleveranciers te weinig afstemmen over het juiste hulpmiddel op het juiste moment, passend bij de cliënt.
 
De projectgroep heeft onderzocht hoe de beperkingen en mogelijkheden van kinderen en jongeren met een meervoudige beperking in kaart gebracht kunnen worden. Aan de hand hiervan kan bepaald worden hoe de communicatie van deze groep het beste ondersteund kan worden. Voor het traject van hulpvraag tot verstrekking en aanpassing van communicatiehulpmiddelen is een roadmap ontwikkeld. Door deze betere afstemming en vastleggen van verwachtingen naar elkaar, kan de hulpmiddelenzorg verbeterd worden, met uiteindelijk betere zorg voor deze zeer kwetsbare groep. Zorgverzekeraars hebben de roadmap omarmd. 
 
Daarnaast zijn ook testen, vragenlijsten en observatiemethoden beschikbaar, die gebruikt kunnen worden voor het in kaart brengen van beperkingen, vaardigheden en mogelijkheden van deze jongeren. 
 
© Nationale Zorggids