Logo_logo_per_saldo

Het afgelopen halfjaar hebben diverse samenwerkende cliëntenorganisaties ruim 16.000 meldingen binnengekregen, zo blijkt uit het rapport 'Mensen zijn op zichzelf aangewezen. Dwalen tussen wetten en loketten'. Mensen met een complexe zorgvraag lopen door de veranderingen in de zorg tegen problemen aan. Met name de tijd die eroverheen gaat voordat ze passende zorg krijgen is zorgelijk. Dat meldt Per Saldo. 

Mensen met een complexe zorgvraag moeten voordat ze passende zorg ontvangen eerst langs allerlei loketten. Vaak is het vooraf ook niet duidelijk bij welk loket zij moeten zijn. Slechte informatievoorziening over de keuzemogelijkheden en kosten is leidend. Door de lange aanvraagprocedure ontstaat er veel (en lang) onzekerheid bij de cliënt. Instanties blijven naar elkaar doorverwijzen en weerspreken elkaar in de informatie die zij geven.

Ook blijkt uit het rapport dat de aanvragen voor jeugdzorg moeizaam verlopen. Hier gaan de klachten met name over de lange aanvraagprocedures, de lange wachttijden en onvoldoende deskundigheid van de betrokken professionals. Zo blijken met name de Wmo-consulenten onvoldoende kennis van zaken te hebben. Ze hebben geen medische achtergrond, kunnen niets vertellen over de geestelijke gezondheidszorg en de opleiding sluit niet aan bij hun taken.

De samenwerkende organisaties Ieder(in), NPCF, LPGGz, Per Saldo, Unie KBO, PCOB, MEE, Mezzo, Kans Plus en het programma Zorg Verandert ontvingen tussen 15 oktober 2015 en 31 maart 2016 16.000 meldingen van mensen met een complexe zorgvraag. 

©Nationale Zorggids