Normal_gehandicapt__rolstoel__vervoer

Het Amsterdamse vervoer voor mensen met een beperking moet efficiënter en makkelijker worden. Nu wordt het vervoer door te veel verschillende partijen geregeld. Dit meldt het Parool.

Het doelgroepenvervoer in Amsterdam loopt achter. Dankzij moderne techniek, apps en slim gebruik van data wordt alles efficiënter, maar het doelgroepenvervoer vormt daarop een uitzondering. Patiënten die van het verzorgingstehuis naar een ziekenhuis reizen moeten dat via verschillende partijen regelen.

De gemeente Amsterdam wil daarom dat bedrijven met innovatieve oplossingen komen om vervoer voor mensen met een beperking te verbeteren. Vraag en aanbod moeten beter gekoppeld zijn, routes moeten handiger worden ingericht en het Aanvullend Openbaar Vervoer  (AOV) moet te combineren zijn met het regulier openbaar vervoer. Op deze manier moet Amsterdam binnen een paar jaar koploper zijn op het gebied van slim, modern en innovatief doelgroepenvervoer. Vanaf april 2017 moet het nieuwe doelgroepenvervoer operationeel zijn.

De man van Heleen Bruining heeft een herseninfarct gehad, daardoor is hij halfzijdig verlamd. Hij is afhankelijk van vervoer van Connexxion. “Als hij van het verzorgingstehuis naar het ziekenhuis gaat, moet de reis worden aangevraagd bij de zorgverzekeraar. Gaat hij naar dagbesteding, dan gaat het via het verzorgingstehuis en als hij bij vrienden op bezoek wil, dan gebruikt hij zijn pas voor Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV). Dat moet makkelijker kunnen.”

Door: Redactie Nationale Zorggids