Normal_keukentafelgesprek__wmo__notitieblok

Cliënten van de gemeente Den Helder zijn positief over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet. 80 procent van de cliënten is tevreden over het contact met de gemeente, maar nog meer cliënten zijn goed te spreken over de kwaliteit van de ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, zo meldt Den Helder Actueel. 

Over passende ondersteuning zijn cliënten ook tevreden. 79 procent heeft passende hulp gekregen. De gemeente helpt cliënten snel en de weg naar de Wmo is duidelijk. Doordat cliënten ook hulp krijgen van vrienden, familie of andere naasten, ervaren zij een betere kwaliteit van leven. Een negatief punt is het keukentafelgesprek. Slechts 20 procent van de cliënten heeft een medewerker van de gemeente aan tafel gehad voor een keukentafelgesprek.

Ook cliënten in de jeugdzorg zijn positief: hulp is gemakkelijk te vinden en wordt op maat geregeld. 68 procent van de cliënten vindt de samenwerking tussen hulporganisaties goed. De helft van de cliënten wordt zelfstandiger door de hulpverlening en ruim driekwart voelt zich er beter door. De lange wachttijden en hulplocaties zijn een punt van verbetering.

“De resultaten van het onderzoek zijn positief en bemoedigend. Daarnaast levert het ook inzichten op die een stimulans zijn voor verbeteringen. Daarmee gaan we aan de slag”, zegt wethouder Sociaal Domein Pieter Kos. De gemeente laat weten meer keukentafelgesprekken te zullen voeren, medewerkers van het Sociaal Domein worden hiervoor opgeleid. Verder gaat de gemeente in gesprek met de zorgaanbieders op de wachtlijsten in de jeugdzorg terug te dringen.

Door: Redactie Nationale Zorggids